הפנתאון של הזמר הישראלי

קנטטה לגשש החיוור
הרצאה מוסיקלית מרתקת ומצחיקה על להקת הגשש החיוור. סיפורה של הלהקה, כלת פרס ישראל, משקף את ההיסטוריה התרבותית של עם ישראל. בהרצאה נצעד את הדרך שעשתה הלהקה מלהקת זמר המשלבת

המגפיים של פוגי: להקת כוורת
מי מחברי הלהקה אמר: "אקשיב לרפרטואר שלכם, ואז אחליט האם להצטרף ללהקה", כשסנדרסון התקשר אליו והציע לו להיות בלהקה החדשה שהוא מקים? מה הסיבה שאפרים שמיר לא היה הסולן בשיר

מוסיקה ללב היא חודרת והמנגינות של צביקה פיק
"מוסיקה – ללב היא חודרת ומדליקה את כל הנשמות" "זה היה בסוף הקיץ" [והוא] "מת באב" [הוא עלה] "מעלה מעלה" [וכולנו המומים ומלאי תודה שהשאיר אותנו] "עם כל השירים והמנגינות".

אני ואת/ה אוהבים את אריק אינשטיין: עשור לפטירתו
כשאריק אינשטיין שר אני ואתה נשנה את העולם זאת הייתה קבלה והצהרה גם יחד. הוא כבר שינה את פני המוסיקה הישראלית והמשיך לשנות בכל פעם מחדש. "פרנק סינטרה הישראלי" עבד כל

הצליל המכוון של יצחק קלפטר
שיריו של יצחק קלפטר (צ'רצ'יל) מכוונים כל פעם מחדש את הזמר הישראלי לאופנות חדשות ומלווים אותנו מלהקת כוורת דרך זמרים וזמרות מובילים. המנגינות של גיבור הגיטרה, מגדולי היוצרים והמשפיעים על

ועוד נשמע איך בלבבות עולה המנגינה: שירי יורם טהרלב
כשאת אני והרוח נכנסנו בדלת הקסמים, מלאך מסולם יעקב על כפיו יביא את הגביע. בפרדס ליד עץ הכוכבים ברחובנו הצר בשכונת חיים רקדנו הורה ותמיד עולה המנגינה והזמר לו שט.

יגאל בשן: ציפור קטנה בקפה של ברטה
הזמר והיוצר יגאל בשן החל לשיר כבר בילדותו ונחשב לילד פלא. מסוף שנות השישים הוא היה כוכב, שהמשיך גם להלחין ולכתוב מילים ובכך הפך לזמר יוצר. בהרצאה נעקוב אחר ההתפתחות

ללכת שבי אחרי שירי אהוד מנור
"אהוד מנור מעולם לא רצה להיות 'שליח ציבור'. בשירתו אין בדרך כלל מקום ל'אנחנו'. לפי תפיסתו אין פזמונאי יכול לדבר אלא בשם עצמו. ואכן, הוא הביא לזמר העברי את קולו

פרח הלילך נתתי לנורית הירש
מה יעצה נעמי שמר לנורית הירש בת העשרים ושלוש לעשות עם מנגינה שהאחרונה הלחינה? איזה שיעור לחיים למדה הירש משֶמר? איזה שירים מפרי עטה נחשבים לשירי עם? מי הכיר לה

פזמון לחליל, ליקינתון ולאיילות: השירים שהולחנו לשיריה של לאה גולדברג
איזה שיר מפרי עטה של גולדברג נחשב לשיר המחאה הראשון בזמר הישראלי? מיהי ארץ אהבתהּ ואיך חיברה לאה גולדברג את שתי מולדותיה? לאה גולדברג הייתה יוצרת רגישה, חלוצת השירה הישראלית

הַלֵּל לשירי ע. הִלֵּל
שירי ע' הלל ממלאים אותנו ב"זמר מפוחית ופרח" וממלאים גם את פס הקול הישראלי. בהרצאה נוקיר לו תודה (בלי "נביחות כלבלב"). איך משתקף מקצועו של ע' הלל – אדריכל נוף

מרוב אהבה בת עשרים: מחווה ליוסי בנאי
מה היה השיר הראשון שיוסי כתב ומדוע הוא כתב אותו? עם איזו הבטחה יצא בנאי מפגישה עם נעמי שמר ואיך היא קיימה אותה?

לא נפסיק לשיר את דובי זלצר
דובי זלצר, חתן פרס ישראל, הינו מעמודי התווך של הזמר הישראלי והוא מוגדר כחלוץ מוסיקלי בזכות הצמתים בהם היה ראשון, בין היתר, מנהלה המוסיקלי הראשון של להקת הנח"ל, מלחין המחזמר

צריך לצלצל למשה וילנסקי: 113 שנים להולדתו
ב- 17.4.2020 מלאו 110 להולדתו של משה וילנסקי. הכינותי מבעוד מועד עוגה, לא סליחה, הרצאה על שיריו היפים. כעת אפשר לחגוג לו גם פרונטלית, ואני מזמינה אתכם להצטרף לחגיגה. צריך

תודה! משיריו האהובים של עוזי חיטמן במלאת עשרים (!) למותו
כיצד מפרש עוזי חיטמן את ה- א"ב? מה בין אמת לשקר לדעתו ואיזה שיר הוא כתב על עיר הולדתו? ההרצאה / ההופעה תדגיש את שיריו הטבולים באהבת הארץ והאדם תוך

עובדים עלינו: הומור וסאטירה בזמר הישראלי
הרצאה מוסיקלית מרתקת, אינטליגנטית ושנונה המתחקה אחר אוצרות שירי ההומור והסאטירה בזמר הישראלי. בהרצאה נבחן את המרכיבים המוסיקליים ההכרחיים להומור, נשיר ונצחק. מה קרה כאשר גוליית והגברת עם הסלים אמרו:

שירת נעמי שמר
נעמי שמר הייתה המלחינה והמשוררת הצברית הראשונה ולחניה – למבוגרים ולילדים – הם אוצרות תרבות ישראליים. בהרצאה אשלב את שיריה תוך סיפור תולדות חייה האישיים (מוצאה מקבוצת כנרת, מהוריה החלוצים

קיבוץ חלב ודבש: מלחיני הקיבוצים
מה היה מעמדו של המלחין בקיבוץ? ממה הוא התפרנס? בהרצאה נדבר על תרומתם של המלחינים לזמר העברי המתהווה ואף נבקר בקיבוץ על שלל ניחוחותיו (בלי הרפת…). בין היתר נאזין לשירים מאת

קונצרטינה וגיטרה: לחניו של סשה ארגוב
מה עשה סשה ארגוב כשהוזמן לנגן בקיבוץ, וכשהגיע לחזרה התברר לו שאין פסנתר? הפתרון היצירתי שלו מעיד על אישיותו המקורית. בהרצאה נקשיב ללחניו של אחד מגדולי המלחינים בזמר העברי שנכתבו לצ'יזבטרון,

הללויה ל- Douze Points: השירים הישראליים שזכו באירוויזיון כמיקרוקוסמוס לאומי ובינלאומי
איך יוצרים שיר / להיט למיליארדי הצופים באירוויזיון? איך גורמים לקהל ולשופטים להצביע Douze Points (דוּז פּוּאָה) גם אם אינם מבינים את השפה המושרת? בהרצאה אנסה לחשוף את המתכון המנצח לכתיבת

ניצנים נראו בשירי נחום (נחצ'ה) היימן
"אל תהרגי אותי כל כך מהר," נחצ'ה ניסה לדחות את הראיון בכל פעם מחדש. שכנעתי אותו שזאת תהיה שיחה ולא ראיון ושאפילו אגלה לו דבר אחד או שניים על לחניו.

המנגינה היא שקובעת?
"איך שיר נולד?" ו"מה עושות האיילות בלילות" הן שאלות שבזכותן עצרנו וחשבנו על תשובה כלשהי. האם עצרת פעם לשאול את שאלת ההמשך: מה היה קודם: המילים או המנגינה? בתהליך הטבעי